(2003) Recensie: Jonsson L.2002. Birds and light - The art of Lars Jonsson. LIMOSA 76 (1): 44-44.
Birds and light - The art of Lars Jonsson.
L. Jonsson 2002. Christopher Helm, Londen. 232
pagina's. 28 x 30 cm. Full colour. ISBN 0-7136-
6405-3. Prijs € 54,-.
Birds and light is een titel die een kunstzinnige benadering
van het onderwerp vogels en licht suggereert.
Een gevoelig punt; want hier ligt meteen de
grootste frustratie van de vogel- en dierenschilder.
De hedendaagse kunstwereld kijkt argwanend
naar kunstenaars die van het schilderen van vogels
en dieren hun beroep hebben gemaakt. Een
gegeven waar ook Lars Jonsson mee te maken
kreeg toen hij als vogelschilder werd geweigerd op
de Kunstacademie in Zweden. Maar hoort niet elke
figuratieve kunstenaar, of hij nu een stilleven, een
landschap, een portret of een vogel schildert, volgens
dezelfde objectieve maatstaven te worden
beoordeeld? Blijkbaar vinden ook de 'vogelschilders'
zelf van niet. Zij hebben zich, al dan niet gedwongen,
georganiseerd in een aparte groep; de
Wildlife Artists. Ze houden Wildlife Art tentoonstellingen,
publiceren Wildlife Art boeken en deze kunstenaars
spiegelen zich bij voorkeur aan Wildlife
Art soortgenoten.
Birds and light is een Wildlife Art boek; een
prachtig eerbetoon aan de Wildlife Artist, de vijftigjarige
vogelschilder Lars Jonsson. Jonsson is bekend
geworden door vijf veldgidsen over Europese
vogels, waarvan het laatste deel verscheen in 1980
en die in 1992 nog eens zijn herzien en gebundeld
tot een gids, en door zijn aquarellen en olieverfschilderijen
van vogels. In 2002 verkreeg hij een
eredoctoraat aan de universiteit van Uppsala, een
terechte erkenning voor iemand die zijn sporen in
de vogelwereld ruimschoots heeft verdiend.
Dit lijvige boek begint met een ontoegankelijk
voorwoord van Henrik Brummer, curator van het
nationaal museum in Waldemarsudde en wordt gevolgd
door hoofdstuk 1 Looking at Nature van Staffan
Söderblom. In hoofdstuk 2 wordt in de vorm
van een interview, afgenomen door Björn Linnell,
vanaf zijn geboorte de levensloop van Lars Jonsson
(1952) en zijn creatieve ontwikkeling uit de
doeken gedaan. Dit deel is rijk geïllustreerd met afbeeldingen
van zijn werk; prachtige studies, losse
schetsen, nauwkeurige determinatieplaten en veel
van zijn vrije werk; aquarellen en olieverfschilderijen.
Voor degene die wil weten hoe zijn schilderijen
ontstaan: op de pagina's 131-135 wordt, aan de
hand van een aantal afbeeldingen, verteld hoe een
olieverfschilderij van Pijlstaarten is gemaakt. Hij
schildert eerst de achtergrond: de olieverf wordt
sterk verdund tot het waterverf lijkt en monochroom
met een grote kwast aangebracht. Hij schildert dit
landschap schetsmatig, met weinig oog voor detail.
Een manier van werken die doet denken aan
Bruno Lilljefors, een Zweedse dierenschilder uit de
vorige eeuw. Jonsson blijft gedurende het schilderen
zijn werk corrigeren. Als het schilderij half af is,
verandert hij de houding van een aantal eenden
volledig en dat mag blijkbaar de (compositie) pret
niet drukken. De Pijlstaarten tenslotte krijgen veruit
de meeste aandacht en zijn erg gedetailleerd
neergezet. Onderscheidt zich nu hierin de Wildlife
Artist van bijvoorbeeld de stillevenschilder die onderwerp
en omgeving evenveel aandacht geeft?
Feit is dat in veel van het werk van Lars Jonsson de
vogels veel verder en soms te ver worden uitgewerkt.
In de olieverfschilderijen is het woord Birds uit
de titel van toepassing. In zijn aquarellen speelt
Light een grotere rol. Zijn waterverven zijn raak
neergezet en prachtig transparant van kleur en
licht. Zie bijvoorbeeld de Zilverplevieren. Prachtig
zijn de roeken op pagina 169, en de studies van
de Zeearend en de Kraaien voor in het boek. Ze
zijn bijna Shodo, Japanse kalligrafie. In het boek is
ook te zien dat het werk van Lars Jonsson in de
loop van de tijd raker en kleurrijker is geworden.
Achter in het boek staan een overzicht van zijn
grafische werk, een biografie en een bibliografie.
Voor de liefhebber van het werk van Lars Jonsson,
die naast een uitgebreid overzicht van zijn
werk ook meer over de mens achter de schilderijen
wil weten, mag dit boek in geen geval in de collectie
ontbreken.
Recensie van Erik van Ommen (www.erik-vanommen.nl)
[gratis pdf] [english summary]
|