(2011) Resensie: Brown A, & Warren M, 2011. There and Back? A celebration of Bird Migration. LIMOSA 84 (2): 95-96.
There and Back? A celebration of Bird Migration
Brown A. & M. Warren (red.)
2011. Langford Press, Peterborough.
ISBN 978-1-904078-37-1. 352 pp, harde kaft,
Het in 2007 verschenen 'Een eeuw vogels
beschermen' besteedde weliswaar een
hoofdstuk aan postzegels die een rol zouden
hebben gespeeld bij zendingswerk
om vogels te beschermen, maar liet de betekenis
van vogeltekenaars onderbelicht.
Dat heeft verbaasd, niet in de laatste plaats
de kunstenaars zelf. Ik doel daarbij op de
invloed van het werk van vroegere tekenaars
zoals Rein Stuurman en Henk Slijper
en van de huidige generatie zoals Erik van
Ommen en Elwin van der Kolk. Hun vogelportretten
maakten en maken emoties los
die bij velen de wens aanwakkert dat "dit
behouden moet blijven". Artists for Nature
Foundation, een organisatie van Nederlandse
origine, onderkende al bijna twintig
jaar geleden die betekenis. De oprichter
Ysbrand Brouwer slaagde erin een club
vooraanstaande kunstenaars uit binnenen
buitenland te enthousiastmeren voor
natuur beschermings projecten die aandacht
kunnen gebruiken. In die twintig
jaar organiseerde de ANF op de meeste
continenten activiteiten waaraan wij inmiddels
een indrukwekkende stapel boeken
danken met reproducties van hetgeen
de deelnemende kunstenaars ter plekke
schilderden, en ook met het verhaal over
de zaken die op locatie mis zijn of dreigen
te gaan.
Met There and Back? treedt Langford
Press in de voetsporen van ANF. De boodschap
van dit boek is zonneklaar: het gaat
mis met de trekvogels van het noordelijk
halfrond en dat gebeurt hoofdzakelijk
door toedoen van de mens. Het salontafelformaat
(31 x 26 cm) doet vermoeden
dat het om praatje bij een plaatjesboek
gaat, maar daarmee doen we het tekort.
Dertig contribuanten geven hun visie en
belevenissen over uiteenlopende facetten
van de vogeltrek. De onderwerpen variëren
van de kritieke situatie waarin de Lepelbekstrandloper
is beland en beschouwingen
over kiekendieven en Wespen dieven
in Zweden, tot trekkende zangvogels in
Noord-Amerika en een overzicht van de
actuele internationale regelgeving inzake
de bescherming van trekvogels. Er zijn ook
veel cijfers en een nuttige verklarende
woordenlijst, uiteraard in het Engels.
Het overgrote deel van de beschouwingen
handelt over de vervolging waaraan
Noordeuropese trekvogels in het mediterrane
gebied blootgesteld zijn, op Cyprus,
Sicilië, Sardinië en vooral op Malta. Mochten
vogelbeschermers opgelucht hebben
ademgehaald toen de eilandstaten Malta
en Cyprus om toe te kunnen treden tot de
Europese Unie bogen voor de regelgeving
inzake de bescherming van trekvogels,
dan was dat voorbarig. Weliswaar vaardigden
ze de regels uit (met voor Malta uitzonderingen),
maar dat blijkt achteraf
vooral windowdressing te zijn geweest. De
gevierde Amerikaanse auteur Jonathan
Franzen, ook vogelaar, deed onlangs in The
New Yorker verslag over een voorjaarsvogelreis
over Cyprus, een deprimerend relaas
waarbij het weinig scheelde of Franzen
was niet heelhuids uit de met lijmstokken
volhangende olijfboomgaarden
gekomen.
Hoofdmoot van There and back? vormen
de overvloed van reproducties van het
werk van 39 kunstenaars, die hun bijdragen
belangeloos beschikbaar stelden. Bij
de groep waren zeven Maltezers. Geraakt
worden door kunst is natuurlijk een individuele
zaak. Het werk van Greg Poole en
Lisa Hooper gaat naar (de wellicht conservatieve)
smaak van recensent te veel naar
de abstracte kant, maar daar staat veel
oogstrelends tegenover: platen van Donald
Watson, van Alan Harris met diens
ook zeer verzorgde biotopen, in Zweden
gemaakte roofvogelschetsen van Mike
Henry en van de veteraan Bruce Pearson
die al jaren geleden in zijn An artist on migration
er blijk van gaf gefascineerd te zijn
door de vogeltrek. Fijn om naar te kijken
zijn ook de platen van trekkers in New England
van Barry van Dussen. Een hoofdstuk
apart zijn de tekeningen van de Maltezers.
Die werken in de frontlinie van een conflict
dat nog niet achter de rug is, getuige dat
van de 214 trekkende Witte Ooievaars die
de euvele moed hadden op 18 mei 's
avonds daar te landen en er door vuurpelotons
werden onthaald, er maar 87 ook
weer vertrokken.
Recensie van Gerard Ouweneel
[gratis pdf] [english summary]
|